ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Η κληρονομιά ενός σημαντικού τόπου δεν είναι μόνο τα υλικά στοιχεία, αυτά που αποτελούν απτές αναφορές του πολιτισμού που αναπτύχθηκε στον τόπο αυτόν. Είναι και τα άυλα, και αυτό γιατί ο πολιτισμός είναι αποτέλεσμα της έκφρασης της συλλογικής συνείδησης των κατοίκων του τόπου. Αυτή η συλλογική συνείδηση έχει διαμορφωθεί και αναπτυχθεί τόσο μέσα από υλικά όσο και μέσα από άυλα στοιχεία.
Σήμερα καλούμαστε να αναγνώσουμε τα στοιχεία αυτά, ώστε κάθε μορφής παρέμβαση και κάθε σχεδιαστική πρόταση για την προστασία, την ανάδειξη και την ανάπτυξη του τόπου, να συνυπάρχουν μέσω μιας δημιουργικής διαδικασίας. Ας μη ξεχνάμε πως αυτό που ορίζουμε ως κληρονομιά είναι σημερινή αξία και ορίζει τη σύγχρονη σχέση με εμάς και το παρελθόν. Έχει δε το χαρακτηριστικό, να διεγείρει τη μνήμη μέσω των στοιχείων που συγκροτούν την ταυτότητα, ατομική και συλλογική. Η συστηματική και συνειδητή αντιμετώπιση των άυλων και των αισθητηριακών στοιχείων ενός τόπου, ως αναπόσπαστο μέρος του πολιτιστικού του τοπίου, είναι ο μονόδρομος και αναγκαία επιλογή μας, σε κάθε απόπειρα ανάγνωσής του.
Όμως τι είναι αυτό που κάνει τον τόπο μοναδικό και άξιο να ασχοληθεί κανείς με αυτόν;
Σύμφωνα με την ανθρωπολογία του χώρου, ο χώρος, μετατρέπεται σε τόπο, όταν αποκτήσει χαρακτήρα και ιδιαίτερη φυσιογνωμία. Στοιχεία που εμφανίζονται από τη στιγμή που ο άνθρωπος, με τις λειτουργίες του, τα συναισθήματά του, τα όνειρα, τις προσδοκίες του, τον γεμίσει, ενώ με τις αισθήσεις, το νου και την ψυχή του, τον αντιληφθεί. Αποκτά έτσι, συλλογική συνείδηση και δημιουργεί πολιτισμό, εκφράζοντας υλικές και άυλες αξίες.
Η μοναδική ταυτότητα του τόπου, που εκφράζεται μέσα από το πολιτισμικό του τοπίο, είναι ένα παλίμψηστο χωρικών και κοινωνικών φαινομένων όπως εξελίσσονται και μετασχηματίζονται στο χρόνο. Τα στοιχεία που συγκροτούν αυτή την ταυτότητα και τον κάνουν μοναδικό, είναι πολυδιάστατα και ποικίλα. Είναι διαχρονικά και αφορούν τόσο τα κελύφη- φυσικά και ανθρωποποίητα, όσο και τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα μέσα σε αυτά ή μέσω αυτών, κατά τις εξεταζόμενες χρονικές στιγμές. Είναι στοιχεία φυσικά, κοινωνικά, χωρικά, αισθητικά και αισθητηριακά. Γιατί ο τόπος δεν είναι μόνο τα χωρικά του δεδομένα αλλά και οι χρονικότητές του, είναι ο Λόγος (πνευματική περιουσία) και ο Μύθος (τη συναισθηματική φόρτιση) που οι άνθρωποί του δημιουργούν, είναι τα αισθητηριακά ερεθίσματα που οι άνθρωποι αισθάνονται. Είναι στοιχεία όχι μόνο ποσοτικά αλλά και ποιοτικά, όχι μόνο μετρήσιμα, όχι μόνο υλικά αλλά και άυλα.
Ο συνδυασμός ύπαρξης όλων αυτών των στοιχείων που αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος σε ένα τόπο, με τη χρήση των πέντε αισθήσεών του, μαζί με τη συναισθηματική και ιδεολογική απόδοσή τους και που δημιουργούν την φυσιογνωμία του τόπου αυτού, εκφράζεται αποτυπούμενη στο τοπίο του σε όλες του τις μορφές (όχι μόνο οπτικές, αλλά και ηχητικές, αφής, γευστικές και οσμητικές) και αποτελεί μέρος της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς του. Καλύπτει δε τον άνθρωπο, όχι μόνο πρακτικά, αλλά ιδεολογικά και ψυχολογικά. Η αξία του τόπου, αποδίδεται με βάση την περιεκτικότητά του και προκύπτει από τη συμπλοκή στο χώρο, της ανθρώπινης συμπεριφοράς σε δεδομένο χρόνο. Περιέχει δε, στοιχεία που δημιουργούν πολύτιμη αίσθηση για τον σύγχρονο παρατηρητή και επισκέπτη, τον συγκινούν, έχουν διδακτική ικανότητα με μεγάλη ακτίνα επιρροής, παρουσιάζουν διαχρονικότητα και αφορούν τη συλλογική συνείδηση. Δηλαδή είναι στοιχεία του μύθου και του λόγου του τόπου.
Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπου, συνιστά ζωντανή πραγματικότητα που αλλάζει, εξελίσσεται, μετασχηματίζεται, εμπλουτίζεται, προσαρμόζεται και μεταβιβάζεται στις επόμενες γενεές παρακολουθώντας τους κοινωνικούς και πολιτισμικούς μετασχηματισμούς. Η μελέτη των άυλων στοιχείων που συγκροτούν την ταυτότητα ενός τόπου, αντικατοπτρίζει τις σχέσεις που αναπτύσσει ο άνθρωπος με τον τόπο μέσα από ένα σύστημα ιδεών και πεποιθήσεων, δηλαδή κοινωνικών και πολιτισμικών δομών.
Μέσα από αυτή την προσέγγιση θα μελετήσουμε τον τρόπο που ο άνθρωπος αναγνωρίζει, προσανατολίζεται, βιώνει και νοηματοδοτεί το χώρο του. δηλ. πώς τον αντιλαμβάνεται. Πέραν λοιπόν της νοητικής και συναισθηματικής ικανότητας, ο άνθρωπος διαθέτει τις 5 αισθήσεις του για να αντιληφθεί τον τόπο του. Ενός τόπου, που όσο πιο πολλά μέσα αντιληπτικότητας διαθέτει, τόσο μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα παρουσιάζει.
Με δεδομένο ότι τοπίο είναι η συνολική αντίληψη, η πραγματική, συναισθηματική και ιδεολογική εικόνα που ένας τόπος προσφέρει και με βάση το γεγονός ότι ο άνθρωπος με κάθε μία από τις πέντε αισθήσεις που διαθέτει, αντιλαμβάνεται και ένα μέρος του χώρου του και αποδίδει στο καθένα ξεχωριστά νοηματικό περιεχόμενο και συναίσθημα, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως ένας τόπος εμφανίζει μέσω του τοπίου του ποικίλες διαστάσεις. Αυτά τα μη οπτικά στοιχεία ενός τόπου, που εν συντομία θα λέμε πολυαισθητηριακά, αποτελούν στοιχεία της άυλης κληρονομιάς των τόπων.
Όλες οι ιδιαίτερες οσμές, γεύσεις, αφές ή ακουστικές εντυπώσεις και ο συνδυασμός αυτών, δημιουργούν τα αντίστοιχα τοπία του τόπου, ώστε αυτός να γίνεται αντιληπτός σε όλες τους τις διαστάσεις και μορφές του και δημιουργούν εντυπώσεις όχι μόνο με πρακτικό, αλλά και με ιδεολογικό και ψυχολογικό υπόβαθρο.
Η αντιληπτική δομή του τόπου
Ο τόπος προσεγγίζεται μέσω της ανθρωπολογίας του χώρου. Της επιστήμης που ασχολείται με την αντίληψη και έκφραση του χώρου στις διάφορες κοινωνίες, διερευνώντας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και που αντιμετωπίζει στο σύνολό τους τις σχέσεις του ανθρώπου με το χώρο του μέσα στις διαστάσεις του χρόνου: σχέσεις πρακτικές, συναισθηματικές, ιδεολογικές.
Ο χώρος γίνεται αντιληπτός και ιδιοποιήσιμος μέσα από κάθε έκφρασή του. Ο άνθρωπος αναγνωρίζει, προσανατολίζεται, συνδέεται, βιώνει και νοηματοδοτεί το χώρο, δηλαδή πως τον αντιλαμβάνεται.
Η αντιληπτική δομή, οργάνωση, λειτουργία, διάσταση του χώρου σχετίζεται με την περιβαλλοντική ψυχολογία, δηλαδή με τον τρόπο που το άτομο συμπεριφέρεται σε σχέση με το περιβάλλον του και μαρτυρά επίσης το σύστημα αξιών, σύμφωνα με το οποίο μια κοινωνία λειτουργεί ατομικά και συλλογικά. Έχει λοιπόν κέντρο και αφετηρία τον άνθρωπο και με εργαλείο αυτόν προχωρά στην ανάλυση του χώρου. Δηλαδή, Ο ίδιος άνθρωπος καθώς και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται το χώρο του μέσω των αισθήσεων, της νόησης και των συναισθημάτων του, είναι οι διαμορφωτές αυτού που λέμε αντιληπτική δομή ενός τόπου. Η δε χρήση του χώρου, επηρεάζεται από τον τρόπο που αυτός γίνεται αντιληπτός.
Η αισθητική αντίληψη του τόπου
Μέσα από τη συλλογή πληροφοριών και ανάλυσης, επιτυγχάνεται όχι μόνο η καταγραφή των μηνυμάτων που δίνει το τοπίο σαν εικόνα του τόπου, αλλά και της ερμηνείας του, ενώ πλησιάζεται η ανθρώπινη διάσταση του χώρου που επιτρέπει τη γνωριμία μαζί του, τη χρησιμοποίηση, την ιδιοποίησή του αλλά τελικά τη τροφοδότηση της σχεδιαστικής και συνθετικής διαδικασίας. Τα στοιχεία που συγκροτούν τη φυσιογνωμία ενός τόπου και τον κάνουν μοναδικό, είναι πολυδιάστατα και ποικίλα.
Η κάθε μορφή αντίληψης, όραση, ακοή, αφή, όσφρηση, γεύση, όπως και η αισθητική και λογική αντίληψη των στοιχείων ενός τόπου καθώς και η χρονική διάσταση, δίνουν τη δική τους συνεισφορά στη διαμόρφωση, στην αντίληψη και στη συνέχεια στη γνώση και βίωση του τόπου αυτού. Γι αυτό πρέπει ο ερευνητής να έχει συνολική θεώρηση της οντότητας που εξετάζει, στην προκειμένη περίπτωση του τόπου του Σουλίου.
Μεθοδολογία χαρτογράφησης
Για την αντιληπτική δομή ενός τόπου, δεν φτάνουν μόνο οι μετρήσιμες πληροφορίες. Πρέπει να βρούμε τρόπο να αποδώσουμε και τις ποιότητες όχι μόνο τις ποσότητες. Και ενώ οι ποιότητες δεν είναι μετρήσιμες και χαρτογραφούμενες με τους συμβατικούς τρόπους που γνωρίζουμε, ωστόσο είναι συγκρίσιμες και υπάρχουν τρόποι να αξιολογήσουμε τα ψυχολογικά και ιδεολογικά αποτελέσματα, πολύ χρήσιμα για την παρέμβασή μας σε ένα χώρο. Στην προσέγγιση αυτή βοηθούν πολύ οι δυνατότητες που η σύγχρονη χαρτογράφηση προσφέρει.
Στόχος των σύγχρονων χαρτών είναι να επιτύχουν να φέρουν όσο πιο κοντά τον «αναγνώστη» τους στην πραγματική κατάσταση του τόπου τη στιγμή που ήταν εκεί και κατέγραψε ο ερευνητής. Να μπορέσει δηλαδή να ζήσει και να αντιληφθεί με τον ίδιο τρόπο, με την ίδια εμπειρία, όντας απομακρυσμένος, την πραγματική κατάσταση, του υπό διερεύνηση τόπου. Είναι φανερό πλέον, ότι η σύγχρονη χαρτογράφηση αφορά μια διευρυμένη διαδικασία που είναι δημιουργική και εξελισσόμενη. Αποτελεί εργαλείο όχι μόνο καταγραφής και ανάλυσης αλλά και αποκάλυψης, αξιολόγησης και ερμηνείας στοιχείων όχι μόνο μιας αντικειμενικής αλλά και μιας υποκειμενικής πραγματικότητας. Η σύγχρονη χαρτογραφία, αφορά όχι μόνο υλικά αλλά και άυλα στοιχεία του τόπου και δημιουργεί συνθήκες αντίληψης όχι μόνο της πρακτικής αλλά και της συναισθηματικής και ιδεολογικής εικόνας του.
Η διερεύνηση και η ερευνητικότητα είναι αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης χαρτογράφησης. Είναι μία νοητική δημιουργική πράξη και όχι μια απλή ιχνηλάτηση. Η χαρτογράφηση και η οπτικοποίηση στοιχείων ενός τόπου που δεν έχουν μόνο τη γεωγραφία ως οργανώτρια αρχή αλλά και μια διαδικασία που καθορίζει πως τα στοιχεία ως αντικείμενα-οντότητες σχετίζονται το ένα με το άλλο, με την αντιπροσώπευσή τους σε εννοιολογικό επίπεδο. Ο χάρτης γίνεται αποτέλεσμα της επιλογής, της εκούσιας παράλειψης, της συνειδητής αφαίρεσης, της απομόνωσης, της απόσπασης και της κωδικοποίησης.
Έτσι, εκτός από τους αναλυτικούς χάρτες που διερευνούν τα ποσοτικά στοιχεία ενός τόπου και αφορούν την αντικειμενική αποτύπωση γεωμετρικών χαρακτηριστικών, υπάρχουν και οι νοητικοί που διερευνούν τον τρόπο αντίληψης του ανθρώπου και της συλλογής στοιχείων από το περιβάλλον του μέσω των αισθήσεων ή της ανθρώπινης συμπεριφοράς σε σχέση με το περιβάλλον. Οι χάρτες αυτοί δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εμπεριέχουν την υποκειμενική διάσταση και τη στιγμιαία απόδοση. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και οι αντιληπτικοί χάρτες.
Αυτού του είδους η χαρτογράφηση, αφορά τις μεθόδους αναγνώρισης, καταγραφής, κατανόησης και ερμηνείας του χώρου και αναδεικνύει τα υλικά και άυλα στοιχεία που συγκροτούν την ταυτότητα του. Μέσω της χαρτογράφησης αυτής, γίνεται οπτικοποίηση των ποιοτήτων του τόπου, με σύνθεση τυπολογιών, οι οποίες είναι πιο κοντά στον κατακερματισμένο τρόπο, τι εννοει ???? αποτυπώνοντας τη διαφορετική αντιληπτική ικανότητα του κάθε ατόμου, σε ένα αφαιρετικό επίπεδο, τέτοια όμως που να αποκτά αντικειμενικές διαστάσεις.
ΤΕΤΡΑΧΩΡΙ
Τα άυλα στοιχεία
Για το Σούλι τα άυλα στοιχεία που συνθέτουν τη μοναδικότητα της οντότητάς του, τα βρίσκουμε σε όλη σχεδόν την βιβλιογραφία και σε όλους τους ερευνητές που έχουν ασχοληθεί.
Αποκωδικοποιώντας και συνθέτοντας την υπάρχουσα βιβλιογραφία αναγνωρίζεται η ταυτότητα των σουλιωτών μέσα από την κοινωνική δομή, στο εθιμικό δίκαιο, στην οικονομία του τόπου, στη σχέση τους με τη θρησκεία, στη μουσική τους παράδοση, τη σχέση τους με το φυσικό τοπίο, στα ήθη και έθιμά τους. Είναι απαραίτητη μια τέτοια ανάγνωση ώστε να γίνουν αντιληπτά τα στοιχεία εκείνα που διαμόρφωσαν τη συνείδηση των Σουλιωτών και το πολιτισμό που άφησαν κληρονομιά σε εμάς.
Είναι γνωστή από τη βιβλιογραφία και κυρίως από αυτή που είναι κοντά στην εποχή τους (π.χ. Περραιβός) η χαρακτηριστική κοινωνική οργάνωση που είχαν οι σουλιώτες. Αρενογονικά γένη, οργανώνονται και συσπειρώνονται σε φάρες με βάση τους δεσμούς αίματος. Πυρήνας της πατριαρχικής οικογένειας, ο γεννήτορας και στη συνέχεια ο πρωτότοκος γιός. Δεν είναι ασυνήθιστη η συσπείρωση πολλών οικογενειών με κοινό πρόγονο και αρχηγό τους, τον καπετάνιο. Η προσήλωση στη φάρα ξεπερνούσε κάθε άλλη αξία, ακόμα και αυτή της πατρίδας. Με κύρια ασχολία τις διαμάχες και τον πόλεμο και με αρωγό το φυσικό τοπίο, δεν είναι τυχαίο που οι σουλιώτες καταγράφησαν στην ιστορία ως σκληροτράχηλοι, σκληραγωγημένοι, λιτοδίαιτοι και εσωστρεφείς με ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία. Χαρακτηριστικά που μαζί με τις συνήθειες της εμφάνισής τους, τους έκαναν να ξεχωρίζουν. Με ξυρισμένους κροτάφους και μέτωπο και με την φλοκωτή κάπα, φέροντες οπλισμό, σε καμιά περίπτωση δεν έμοιαζαν με άλλους της εποχή τους. Κάτι που επιδίωκαν άλλωστε και που φανέρωνε την περήφανη καταγωγή τους.
Η θέση της γυναίκας ήταν απόλυτα συνυφασμένη με τη ζωή και την οικογένεια του άνδρα της. Μετά το γάμο προσχωρούσε απόλυτα στην οικογένειά του και αναλάμβανε όλες τις εργασίες, τις απαραίτητες για την καθημερινή επιβίωση. Παρασκευή φαγητού, φροντίδα οικόσιτων ζώων, περιποίηση κήπου, δημιουργία ρουχισμού. Σε περιπτώσεις όμως εκτάκτων αναγκών θα τη δούμε να αναλαμβάνει σημαντικό ηγετικό ρόλο ακόμα και στον πόλεμο.
Τα δικαιώματα του αιματογενούς μέλους, μπορούσε να απολαύσει και ο αδελφοποιητός, ο βλάμης. Ένας θεσμός του άγραφου δικαίου των σουλιωτών που αφορούσε την επισφράγιση μιας δυνατής φιλίας. Κάθε πράξη μέλους αντανακλούσε σε ολόκληρη τη φάρα, γι αυτό θα δούμε τις αντεκδικήσεις και αυτοδικίες συχνό φαινόμενο μεταξύ των φαρών. Στο εθιμικό δίκαιο των σουλιωτών καταλαμβάνουν υψηλή θέση οι έννοιες όπως η παλληκαριά, η τιμή και η μπέσα. Η τήρηση δηλ του λόγου, που ήταν πέρα από κάθε αμφισβήτηση.
Αυτή η ενασχόληση με τα άρματα δεν ήταν δυνατό να αφήσει ανεπηρέαστη την οικονομία του τόπου. Η συνήθεια της αρπαγής και της ληστείας, επέφερε και τις πρώτες κοινωνικές ανισότητες λόγω του ανισομερούς διαμοιρασμού των λαφύρων. Επιπλέον, η προσφορά προστασίας σε γειτονικές περιοχές αύξανε το εισόδημά τους. Σε κάθε όμως περίπτωση ο πυρήνας της οικονομίας ήταν η κτηνοτροφία, μιας και η γεωργία λόγω συνθηκών, εδαφικών ιδιαιτεροτήτων και έλλειψης νερού ήταν σχεδόν ανύπαρκτη ή περιορίζονταν στα βασικά.
Παρόλα αυτά, θα δούμε τους Σουλιώτες να έχουν μια ιδιαίτερη σχέση με τη θρησκεία. Τηρούσαν με μεγάλη αυστηρότητα αργίες και νηστείες ακόμα και με την απειλή θανάτου, είχαν το δικό τους προστάτη άγιο σε κάθε φάρα, τη δική ους εκκλησία και φυσικά η θρησκεία αποτελούσε το χαρακτηριστικό εκείνο στοιχεία διαφοροποίησης από τους αλλόθρησκους.
Αν και σκληροτράχηλος λαός, επιδείκνυαν μια ιδιαίτερη αγάπη για το χορό και το τραγούδι. Η διασκέδαση ήταν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους. Η τζαμάρα (σιδερένια φλογέρα) θα απαντηθεί και στα μέσα του 20ου αιώνα στην περιοχή. Μια ενασχόληση στην οποία επιδίδονταν οι άνδρες, κυρίως σε περιόδους ανάπαυλας από την ενασχόληση με τα όπλα.
Η σχέση με το φυσικό περιβάλλον γενικότερα, είναι αμφίδρομη για τους σουλιώτες και αναπόσπαστο στοιχείο της άυλης κληρονομιάς τους. Έχουν επηρεαστεί στη διαμόρφωση της ζωής τους από αυτή, ενώ παράλληλα τη χρησιμοποιούν ως εκφραστικό μέσο αυτή της ζωής. Θα δούμε φυσικά στοιχεία να οριοθετούν τις φάρες, να δημιουργούν αυτοτέλειες και αυτονομίες, ενώ γύρω από αυτή να οργανώνεται η αμυντική οικιστική οργάνωσή τους. Η φύση αναδεικνύεται ως κύριος διαμορφωτής της φυσιογνωμίας του τόπου αλλά και του χαρακτήρα και της συνείδησης των κατοίκων του.
Η αντιληπτική δομή
Στην προσπάθεια δημιουργίας του αντιληπτικού χάρτη του τόπου, διαπιστώνεται πως μεγάλο μέρος της υπάρχουσας βιβλιογραφίας αναφέρεται στο πέταλο που σχηματίζουν τα όρη που περικλείουν το Σούλι. Όμως η επιτόπου παρατήρηση και η έρευνα της αντιληπτικής δομής του Τετραχωρίου, έδειξε πως στην πραγματικότητα η θεωρία περί πετάλου αφήνει απέξω τον Αβαρίκο και εν μέρει την Κιάφα, ασχολούμενη μόνο με το Σούλι και τη Σαμονίβα. Διαπιστώσαμε πως τελικά πρόκειται για το σχήμα ανισομερούς κλεψύδρας, με λαιμό την Κιάφα, αντίληψη που δημιουργείται κυρίως από το φυσικό ανάγλυφο, κάτι που υποδεικνύει και το ίδιο το όνομα της Κιάφας.
Για τα χωριά Σούλι και Σαμονίβα, υπάρχει πράγματι το πέταλο που τα περικλείει με την πλαγιά της οροσειράς της Μούργκας από Ανατολικά, την οροσειρά της Παραμυθιάς Βόρεια και Δυτικά με τις κορυφές του Δράκου, του Αγίου Δονάτου, του Κουγκίου, φτάνοντας στο κάστρο της Κιάφας. Νότια εκτείνεται η περίκλειστη από όρη λεκάνη και σε χαμηλότερο επίπεδο, με κέντρο τον Αβαρίκο. Αυτά τα δύο συγκοινωνούντα δοχεία έχουν κοινό σημείο αναφοράς την Κιάφα με το κάστρο της, όπου φαίνεται από παντού. Στη σημερινή χρονική περίοδο, τα 2 δέντρα που υπάρχουν ακριβώς στο διάσελο του βουνού, αναδεικνύονται ως πυκνωτής για τον τόπο, στοιχείο δηλαδή που στοιχείο που επικεντρώνει το ενδιαφέρον, την αναγνωρισιμότητα και αναγνωστικότητα του τόπου αυτού καθώς και τους συμβολισμούς του.
Τα πολυαισθητηριακά τοπία
Οι χάρτες που δημιουργούνται, λειτουργούν ως ένα σύστημα επικοινωνίας που καλύπτει την αποτύπωση των αισθητικών δεδομένων, με τον ίδιο τρόπο που μια εικόνα ή ένα μορφολογικό στοιχείο ικανοποιεί το χρήστη, χρησιμοποιώντας την όρασή του στο επίπεδο που αυτά τα δεδομένα τα αντιλαμβάνεται κανείς χωρίς να έχει την άμεση εμπειρία στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Οπτικό τοπίο
Είναι το επικρατέστερο τοπίο που κυριαρχεί σε κάθε απόπειρα ανάγνωσης του τόπου. Έχει να κάνει με τις θέες, με τα χρώματα του τόπου, με τα γεγονότα τοπίου, με τις φωτεινές και σκιερές περιοχές του τόπου.
Στο Σούλι χαρακτηριστικά είναι τα σημεία που επικεντρώνουν την θέα και τα σημεία του υποδηλώνουν τη σχέση "βλέπω" και "βλέπομαι". Ένα άλλο χαρακτηριστικό της περιοχής είναι η μικρή σε διάρκεια άμεση επαφή με τον ήλιο, καθώς τα ψηλά βουνά κυρίως Ανατολικά και Δυτικά δημιουργούν συνθήκες απόκρυψης.
Οσμητικό τοπίο
Κάθε τόπος μπορεί να χαρακτηριστεί και ως προς τις οσμές που παράγουν επί μέρους στοιχεία ή δραστηριότητες. Αυτές οι οσμές, μπορεί να είναι από ανεπαίσθητες μέχρι έντονες και να προκαλούν συναισθήματα, ευχάριστα ή δυσάρεστα, μπορεί να είναι σημειακές ή να καλύπτουν περιοχές, μπορεί να έχουν συνεχή εμφάνιση ή περιοδική.
Ακούσια ή εκούσια το οσμητικό τοπίο, το αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος με διάφορους τρόπους και επηρεάζεται όχι μόνο συναισθηματικά και ιδεολογικά, αλλά από αυτό καθορίζεται η συμπεριφορά και πρακτική του.
Στο Σούλι, διακρίνονται ευχάριστες μυρωδιές των φυτών και των δέντρων κυρίως τη χρονική περίοδο της ανθοφορίας του, διακρίνεται όμως και η μυρωδιά των κοπράνων των ζώων που διακινούνται ελεύθερα παντού σε σημείο που η μυρωδιά αυτή ως χαλί να μην ενοχλεί, με σημειακές βέβαια εξάρσεις τα ενεργά μαντριά. Δεν λείπει η μυρωδιά της κάπνας, του ψητού κρέατος και των αναμένων τζακιών.
Ακουστικό τοπίο
Τα ακούσματα, δίνουν σημαντική αξία σ’ ένα τόπο, αφού ο ήχος σ’ ένα τόπο δεν είναι απαραίτητα πάντα κακός και δεν εκφράζεται μόνο με την έννοια της ηχορύπανσης και του θορύβου. Υπάρχει και ο «καλός» ήχος, αυτός που είναι αναπόσπαστο στοιχείο του και είναι άξιος διατήρησης και αναγνώρισης, που αποτελεί μέρος της πολιτιστικής του ταυτότητας και κληρονομιάς.
Ο ήχος που διαμορφώνει το “ακουστικό τοπίο”, μπορεί να προέρχεται από τα τραγούδια ενός τόπου, το γλωσσικό ιδίωμα των κατοίκων, το κελάηδημα των πουλιών, τη φωνή των ζώων της συγκεκριμένης πανίδας που εμφανίζεται στον τόπο ή απο τις ομιλίες των ανθρώπων.
Το Σούλι είναι ίσως από τις μόνες εναπομείναντες περιοχές που μπορεί κανείς να βιώσει την απόλυτη ησυχία. Αυτή μπορεί να διακοπεί από σποραδικά και σπάνια περάσματα μηχανοκίνητων, φωνές ζώων, συγκεντρώσεις ανθρώπων κυρίως στα καφενεία και περιοδικά από όλες τις ανθρωπογενείς πολύβουες δραστηριότητες σε τρεις χρονικές περιόδους. Στις γιορτές του Σουλίου την τελευταία Κυριακή του Μαΐου, στη γιορτή του Αγίου Δονάτου, την τελευταία μέρα του Απριλίου και στο Αντάμωμα των Σουλιωτών την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου, οι μουσικές και οι κουβέντες μονοπωλούν το ηχητικό τοπίο της περιοχής.
Τοπίο αφής
Η αφή είναι μια άλλη αίσθηση που δημιουργεί εντυπώσεις για το χαρακτήρα του τόπου και επηρεάζει σημαντικά τον ψυχισμό του ανθρώπου. Κυρίως αποκαλύπτεται μέσα από το υλικό κατασκευής των κτισμάτων και το υλικό διαμόρφωσης των ακαλύπτων που αποτελούν βασικό στοιχείο της φυσιογνωμίας των τόπων. Το ίδιο συμβαίνει και όσον αφορά τις επικαλύψεις των δρόμων αλλά και τα γεωμορφολογικά εμφανή στοιχεία.
Στο Σούλι, τα βράχια ή η λεγόμενη κόκκινη γη που συναντάμε, διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό το τοπίο αφή του τόπου. Το ίδιο συμβαίνει και με τα είδη της βλάστησης που αναπτύσσονται σε επιμέρους περιοχές, διαμορφώνοντας αντίστοιχα τοπία, με τα χαμηλά βοτάνια (κυρίως άσφακα), τα πουρνάρια με τη χαρακτηριστική όψη και τα ψηλά βελανοειδή δέντρα.
Γευστικό τοπίο
Η γεύση είναι μια ακόμα από τις αισθήσεις εκείνες που μπορούν να κάνουν ένα τόπο ξεχωριστό. Ένας τρόπος να αντιληφθεί κανείς τον τόπο είναι να γευτεί τα εδέσματα που συνηθίζονται στον τόπο αυτό, να γνωρίσει τις πρώτες ύλες που αυτός παράγει. Με ευκολία τότε μπορεί να αναφερθεί κανείς στο όνομα του τόπου όταν αναγνωρίσει με τη γεύση του και τη συγκεκριμένη τοπική κουζίνα.
Στο Σούλι μπορεί να γευτεί κανείς, πίτες, τυριά, τραχανά, μέλι, μπομπότα, που έχουν άμεση σχέση με την περιορισμένη παραγωγή και οικονομία του τόπου.
ΣΚΕΨΕΙΣ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Τα ερεθίσματα των αισθήσεων, και κάθε άλλο στοιχείο έκφρασης της άυλης κληρονομιάς ή της υλικότητας ενός τόπου, συνδέονται με το δίπολο του προβληματισμού, μεταξύ του παλιού και του νέου, του σύγχρονου και του ιστορικού, της διατήρησης και της εξέλιξης, της προστασίας και της ανάπτυξης.
Η έννοια της παράδοσης δε μπορεί να παραμένει στατική, αντίθετα, οφείλει να συσχετιστεί με μια διαδικασία, μία συνέχεια, μία ασταμάτητη διεκδίκηση σύγχρονης σχέσης με εμάς. Το ζητούμενο είναι η κληρονομιά αυτών των άυλων στοιχείων του πολιτισμού που έχουν να κάνουν με τις αισθητηριακές και αντιληπτικές ποιότητες, να αξιοποιούνται δημιουργικά, με την επίγνωση ότι αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία του πολιτισμού του τόπου. Δηλαδή μέρος της έκφρασης της συλλογικής συνείδησης των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών ενός τόπου.
Τα χωριά του Σουλίου καλύπτουν την αντιληπτική προσέγγιση που επιχειρείται και απαντούν πλήρως και το καθένα με διαφορετικό βαθμό σε όλα τις αισθηριακές ανάγκες του ανθρώπου.Για παράδειγμα:
Η προσέγγιση αυτή αυτόματα αναδεικνύει δυνατότητες αξιοποίησης και ανάδειξης του τόπου. Επιμέρους προτάσεις που προκύπτουν από την αισθητηριακή προσέγγιση, είναι οι παρακάτω:
ΑΥΛΕΣ ΜΝΗΜΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ
Ας σημειώσουμε τέλος πως η ουσιαστικότερη ίσως άυλη επιρροή, στην περίπτωση του Σουλίου, η ουσιαστικότερη ‘επίγευση’ της σχέσης μας με τον τόπο είναι μάλλον η υπόμνηση απαιτήσεων ανεξαρτησίας, που η παραδειγματική αναφορά τους δεν καθόρισε μόνο την ελληνική ιστορία… ενέπνευσε επιπλέον, με ‘άυλα’ κύματα αναφορών τις πολιτικές διεκδικήσεις του οραματικού για την Ευρώπη και τον κόσμο 19ου αιώνα.